Een bijzondere garagevondst!

P1040923Elke Traction vertelt zijn eigen verhaal. Ook als de auto 15 jaar lang in een garagebox weggestopt staat tussen de tuinstoelen en andere spullen. Deze 11 BL van het bouwjaar 1949 behoort toe aan de weduwe van ons 15 jaar geleden overleden afdelingslid Roel van der Heide. Zoonlief Joost was 5 jaar oud toen zijn vader overleed. Inmiddels is hij op een leeftijd aangekomen waarop hij serieuze belangstelling voor de Traction heeft. De auto verkeert in goede staat en ik zal Joost helpen om te zorgen dat hij weer rijdend gemaakt wordt. Na zo’n lange periode van stilstand betekent dat wel het een en ander, maar het gaat lukken, dat weet ik zeker.

Deze Traction is in 1949 nieuw verkocht aan een dame aan de Schubertlaan in Heemstede (als TAN toen al bestaan had, zou ze misschien wel afdelingslid zijn geweest!). Het huidige kenteken dateert van november 1955. Dat kan kloppen, want de Traction zal bij aflevering van een provinciaal kenteken zijn voorzien: G, GX of GZ voor de provincie Noord-Holland, gevolgd door een nummer. Bij doorverkoop (inruil) behield de oude eigenaar zijn kenteken en kreeg de auto een nieuw kenteken (dat kon immers ook van een andere provincie zijn). Het huidige kentekensysteem dateert van 1951. Een kenteken hoort sindsdien bij de auto en niet meer bij de kentekenhouder. Er is een lange overgangsperiode geweest waarin houders van provinciale kentekens hun voertuig konden laten omzetten naar een nieuw, landelijk kenteken. Het originele linnen kentkenbewijs Deel 1 van deze Traction is bewaard gebleven.

Mevrouw heeft haar auto al bij de aankoop van een aantal deftige accessoires laten voorzien. Eén daarvan is een fraai Hollandia schuifdak dat nog steeds goed functioneert. Destijds gold zo’n achteraf ingebouwd schuifdak als pure luxe en kostte een hoop geld! Rechts onder de motorkap zal de kenner het lange, smalle luchtfilter herkennen, dat verbonden is met een Solex 35 FPAI carburateur. Dat is de voorloper van de 32 PBIC die we op de meeste latere Tractions aantreffen. Voor een Traction uit 1949 is dit beslist origineel en vandaag de dag vrij zeldzaam. Met de latere carburateur verbruikt de motor wat minder benzine, maar voor hobbygebruik is dit niet echt relevant.

Omdat de remmen vast stonden, lukte het aanvankelijk niet om de Traction uit de garagebox te rollen, ook niet met een sleepkabel en een auto ervoor. We hebben stuk voor stuk de remtrommels los moeten halen en de remschoenen van de voorremmen maar even verwijderd om de auto verrijdbaar te maken. Maar toen dat eenmaal geklaard was, kon de Traction na vele jaren naar buiten, in het voorjaarszonnetje -met een dikke laag stof erop.

Binnenkort gaan we er serieus mee aan de slag. Joost ziet dat natuurlijk wel zitten!