Technische Controle middag in Opperdoes

P1040930Zaterdag 7 april verzamelden zich een 13-tal afdelingsleden -velen met hun Traction- in Opperdoes voor een Technische Controle middag. Gezien de aanvankelijke aarzeling om hieraan mee te doen, was dit een goede opkomst.

Andere afdelingen hebben al wat meer ervaring dan wij met het (op vrijwillige basis) controleren van Tractions op verkeersveiligheids-aspecten. De middag werd daarom begonnen met een goede, open discussie rond de tafel over nut en noodzaak van het regelmatig nalopen van de Traction, en vooral ook: wat de eigenaar zonder allerlei hulpmiddelen daar zelf al aan kan doen. De eerste indruk van een auto -banden op spanning, spiegels en koplampen goed afgesteld, brandende verlichting en richtingaanwijzers, normaal sluitende portieren, ruiten die op en neer bewegen- zegt de ervaren controleur al een hoop over de algemene toestand van een Traction, en over de aandacht die de eigenaar eraan besteedt.

P1040926Vervolgens onderwierpen Martin Cornelissen en Kees Koole als afdelings-controlers een aantal Tractions aan een controle. Als eerste werd de 11 Normale van ondergetekende onder de loep genomen, waarbij Martin en Kees aan iedereen uitlegden waar ze bij zo'n contole zoal op letten. Deze auto is bepaald geen pronkstuk, maar is op de meeste belangrijke punten toch wel aardig in orde. Zoals altijd, liepen Marin en Kees tegen een aantal zaken aan die verbetering behoeven. Ondanks de aandacht die deze auto regelmatig krijgt, is dit niet verbazingwekkend, integendeeel!. Het onderstreept alleen maar het nut van regelmatige controle.

 TC dag Opperdoes 7 april 2018 002

Controle is goed, maar wat gebeurt er daarna met de aandachtspunten?  Vaak zijn het makkelijk te corrigeren zaken, maar soms zal er wat meer werk in moeten worden gestoken. Als er geen acute noodzaak is om te repareren, is het verstandig om zo'n klus alvast in te plannen voor het komende winterseizoen. Niet op de lange baan schuiven maar een concreet plan en afspraken maken om een karwei aan te pakken.

Na deze algemene demonstratie werden twee Tractions van afdelingsleden door Martin en Kees aan een controle onderworpen. Daarbij werd de nieuwe regel in acht genomen, dat behalve de controleurs, alleen de eigenaar bij de auto mag zijn. Dat bleek uitstekend te werken en bood de gelegnheid voor een goede, inhoudelijke dialoog tussen de eigenaar en de controleurs. Soms heeft een eigenaar serieuze vragen, waarop hij op zo'n moment graag een deskundig antwoord wil krijgen. Dat kan dan ook zonder dat tien andere goedbedoelde "experts" kun mening geven. Beide eigenaren zijn met een aantal zinvolle reparatie-tips weer huiswaarts gekeerd, en dat is precies de bedoeling.

Tot TC dag Opperdoes 7 april 2018 003sot liet Ben Luik zien wat hij sinds de laatste controle-dag in 2016 allemaal aan zijn Traction heeft gedaan: remleidingen vervangen, benzineleiding van achter tot voor vervangen, benzinetank onder de auto uitgehaald en de ruimte boven de tank grondig nagelopen en schoongemaakt, nieuwe afsluitrubbers rond de vulhals van de tank, enzovoort. Allemaal belangrijke zaken die ervoor zorgen dat met de ato veilig op de weg kan worden gereden.

 

Traditiegetrouw werd de middag afgesloten met een drankje en bitterballen, buiten op het terras in de eerste lentezon. Speciaal hiervoor was onze bitterbakkenkoning Rob -deze keer op de motor- van Abcoude naar Opperdoes gereden. Nu wij thuis ook over een friteuse beschikken, hoeft dat spul niet meer bij Rob achter in de auto mee. Maar... alleen door Rob klaargemaakte bitterballen smaken zoals het hoort!

Aan het eind van de middag was men het er wel over eens dat dit een nuttige en ook aangename middag was, die zeker voor herhaling vatbaar is.

Karel Beukema toe Water