Technische Controle - 22 september 2018

Bijna tegen beter weten in had de afdeling voor zaterdag 22 september een Technische Controle van Tractions georganiseerd.De belangstelling was aanvankelijk zeer matig. Zoals hierna zal blijken, was dat best jammer  

P1050301P1050306

Om het enigszins aantrekkelijk te maken had de voorzitter voorafgaand een bezoek aan het schadebedrijf Voortman BV in Ter Aar geregeld. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het hetstellen van schades aan allerlei soorten voertuigen, variërend van personenauto's tot vrachtwagens, opleggers en -tegenwoordig ook- elektrisch aangedreven autobussen. Los daarvan worden vrachtwagens en bussen ook voorzien van striping, belettering en firma-kleuren van de eigenaar. De meest uiteenlopende voertuigen konden we daar bewonderen. Een vrij recente tak van sport voor de firma Voortman is het repareren van schades aan elektrisch aangedreven autobussen die op en rond de luchthaven Schiphol oprereren. Hoe ernstig de schade ook is, repareren is de enige reële optie omdat de betreffende voertuigen uitsluitend voor dit doel geschikt zijn en afschrijven o.b.v. total-loss een nog veel grotere financiële strop oplevert. Voor de firma is dit een lucratieve business omdat -zoals onze gastheer het plastisch uitdrukte- elke hindernis op de route door zo ongeveer elke buschauffeur wordt geraakt. Automatisch rijdende bussen zouden voor de exploitant vermoedelijk een stuk goedkoper uitpakken omdat de automatische sensoren veel schades zouden kunnen voorkomen. Maar ja, de één zijn dood is de ander zijn brood en de firma Voortman moet het nu eenmaal van de schades hebben.

IMG 1117Dit alles vormde de voorbode van waar het eigenlijk om zou moeten gaan: een vrijwillige Technische Controle van Tractions van afdelingsleden. Twee leden hadden zich vooraf aangemeld en een derde meldde zich spontaan aan het begin van de middag. Deze keer waren we voor de controles te gast bij Cees Koole in De Kwakel. Cees beschikt over goede faciliteiten en het controleursteam bestaande uit Cees en Karel BtW kon vlot doorwerken. Om het kort samen te vatten: alle drie eigenaren konden na de controle van hun Traction huiswaarts keren met een lijstje van aandachtspunten variërend van niet functionerende remlichten tot slecht lossende remmen en speling in stuurkogels of triangel-assen, met nog wat punten daar tussen in. Bij twee van de drie auto's werd in de remvloeistof een vochtgehalte van 3% of meer geconstateerd. Hoog tijd om deze te verversen dus! De aanpak van onze technische controles is zó dat geconstateerde afwijkingen meteen aan de eigenaar worden getoond: als je de speling zelf kunt voelen of de gescheurde stofhoes met eigen ogen kan aanschouwen wordt de discussie een stuk simpeler.

Ook deze keer kon worden vastgesteld dat een rustige omgeving en zakelijk overleg tussen de controleurs en de eigenaar, zonder inmenging van omstanders en belangstellenden, tot het beste resultaat leidt. Na afloop hadden de beide controleurs een voldaan gevoel en wij hadden de indruk dat het voor de drie eigenaren een goed bestede middag is geweest.

Cees Koole
Karel Beukema toe Water