Stalen remleidingen: vervang ze!

De oproep om je Traction eens goed te (laten) controleren op de rijtechnische veiligheid begint vruchten af te werpen. Jack Kostelijk -die dit jaar met zijn Traction aan de Hemelvaartrit gaat deelnemen- vertrouwde zijn oude stalen remleidingen niet helemaal. Terecht, zo blijkt maar weer eens!

Op bijgaande foto's zie je een stuk stalen remleiding, afkomstig van een Traction van 1953/4. De linker foto toont de leiding die op een "gezonde" plek is doorgezaagd. De rechter foto laat een zaagsnede zien op een plaats waar dezelfde leiding door roestvorming bijna was doorgevreten. Waar zat die dunne plek dan? Precies! daar waar de remleiding tussen de carrosserie en het stuurhuis door loopt. Een plaats waar je slecht bij kunt.

Het remsysteem van  de Traction is enkelvoudig uitgevoerd. Een lek ergens in het systeem betekent dus dat de remmen in één keer compleet falen! Dat willen we natuurlijk niet. De stalen remleidingen waarmee de auto in de fabriek zo'n 70 jaar geleden werd uitgerust, zijn gevoelig voor roest. Dat geldt vooral voor de plaatsen waar makkelijk vocht blijft hangen; niet alleen aan de buitenkant, maar ook binnen in de leidingen, op het laagste punt. Remvloeistof trekt immers water aan en dat zakt geleidelijk naar de laagste punten in het systeem. Behalve de eerder genoemde plekken aan weerskanten van het stuurhuis, is ook de doorvoer naar achteren, door de driehoekige koker van de bodemplaat, een plaats waar zich vocht kan nestelen zonder dat we het merken. En... daar kunnen de remleiding helemaal niet zien!

Er is maaar één goed advies: weg met die rommel! Een setje koperen of koper-nikkel remleidingen kost 60-70 Euro. Daar gaan we ons leven en dat van anderen toch niet voor riskeren!

Remleiding IMG 4293 Remleiding IMG 4289  P1030960