Technische Controle - september 2020

P9260732Met een helaas weer toenemend aantal coronabesmettingen om ons heen, was het een meevaller dat de Technische Controle van de afdeling op 26 september doorgang kon vinden. De locatie bij Kees Koole in De Kwakel combineert goede faciliteiten met een ambiance voor klassikers en oldtimers. De ontvangst en de verzorging waren allerhartelijkst en prima in orde.

 

Deze keer hadden vier eigenaren zich voor de Controle aangemeld. Eén Traction die we al vaker hebben gecontroleerd en drie auto's die we niet eerder hadden gezien. Dit laatste is een goede ontwikkeling. Twee van die drie Tractions waren betrekkelijk recent aangeschaft en de Technische Controle was voor de eigenaren een goede momentopname van de staat van hun pas gekochte oldtimer. Er waren geen ernstige gebreken in die zin dat de auto's een gevaar op de weg waren, maar er waren toch wel enkele punten die serieus aandacht vragen. Dat zijn mooie klussen voor de winter. Het meest voorkomend waren deze keer lichte spelingen in de spoorstangkogels, remvloeistof met een watergehalte van 3% of meer en in twee gevallen een lekkend of gescheurd uitlaatspruitstuk. Voor één eigenaar was het schrikken toen bleek dat de remlichten niet werkten. Dit laatste merk je niet zo gauw als je alleen bent, totdat er op een kwaad moment iemand van achteren bij je binnenrijdt.

 

Een nieuw fenomeen was -althans voor ons- een Traction waarin stuurbekrachtiging was gemonteerd. Deze werkt elektrisch en hiervoor was, naast het originele 6 volt systeem, een volledige 12 volt elektische installatie in de auto gebouwd, compleet met een extra wisselstroomdynamo en een extra acu in de kofferruimte. Het is knap dat dit allemaal in een Légère wieltje past! Aan deze auto bleken remleidingen en handremkabels van een 11 Normale te zijn gemonteerd. Het werkte allemaal, maar de vraag is kennelijk geweest, waar je de overtollige lengte van het leiding- en kabelmateriaal moest laten. De oplossingen die hiervoor waren bedacht, waren "creatief" te noemen. Wat evenwel niet kan, is dat de remleidingen met dusdanig ruime bochten onder de auto hangen, dat zij door een voorwerp op de weg of bij het rijden over een verkeersdrempel beschadigd zouden kunnen worden. Dat is allemaal zonder al te veel kosten op te lossen, maar je vraagt je af waarom iemand niet gewoon passende onderdelen heeft gebruikt. Voor dit model Traction zijn die volop te koop.

 

P1070842Alle vier eigenaren kregen een rapportje mee met aanbevelingen voor reparatie en waren daar dankbaar voor. Enkele keren werd de vraag gesteld hoe remvloeistof verversen in zijn werk gaat. Dat is niet moeilijk, zeker als je over wat hulpmiddelen beschikt, maar het feit dat het voor sommigen een vraag is, betekent dat aan dit onderwerp extra aandacht moet worden besteed. Het is een mooi onderwerp voor een technische workshop, ergens in het voorjaar.

 

De afdelingscontroleurs

Kees en Karel