Traction kopen..... Nee dus!

De aanschaf van een Dame wordt vaak afgestemd op haar uiterlijk. Een eerste waarneming bij het zien van de koets en de staat van het interieur. We weten allemaal dat dit niet de doorslag hoort te geven, maar je bent snel verloren. Onderstaand een verslag van Gerrit Santema die het wel doordacht heeft aangepakt. Laat dit een lering zijn!

Dit is zijn verslag: 

Ik ben inmiddels weer havenmeester af en weer "landrot". Het weer: regenbuien met onweer, dus mooi tijd om de email even bij te werken. Daarom even het resultaat van mijn "aankoopbezoek" in Geleen voor een 49-er sport met wieltje. Conclusie: ik zit nog zonder Traction.

Kort verslag: "s Morgens om half acht richting Venray gereden waar ik om ca. tien uur bij Piet van Vonderen (lid afd. Zuid) aan de koffie zat. Piet is ondertussen met zijn derde restauratie bezig (dit keer een Normaal) en heeft een prachtige Familiale (had deze aangekocht als Commerciale) in een van zijn garages staan. Een echte sleutelaar en stript de auto's volledig bij restauratie. Naar mijn mening een echte kenner en ik prees me erg gelukkig dat hij als clublid bereid was met me mee te gaan.

Om ca. half twaalf kwamen we aan in Geleen. In beginsel was ik best wel enthousiast. Een van buiten goed uitziende witte BL die een flink aantal jaren in Maastricht bij een taxibedrijf als trouwauto had gefunctioneerd. Huwelijksscheiding tussen de eigenaar en zijn vrouw zou de reden zijn dat de auto door de vrouwelijke helft als eigenaar na een jaar in stalling te hebben gestaan, nu in de verkoop ging.

Jan ging bij de inspectie zeer grondig te werk en na een uur hadden wij de volgende "gebreken" vastgesteld. De wagen moest van volledig nieuwe bedrading worden voorzien.  Volgens kenteken was het een uit België ingevoerde auto (nummer 2491717). Maar of de nummerplaat op het chassis origineel was??????? Het linker achterspatbord sloot niet goed aan, waarschijnlijk door en aanrijding. Het linker voorspatbord had ook een reparatie ondergaan (was wel netjes hersteld). De scharnieren van de kofferbak waren slecht. De wagen was rijkelijk met plamuur behandeld. Roest was niet aanwezig, dit waarschijnlijk omdat de auto altijd binnen heeft gestaan. Alle rubbers en lijsten waren aan vervanging toe. Portierraam sloot niet goed. Bekleding binnen moest hersteld. Bij een deur was goed te zien dat het onderste deel van een nieuwe plaat was voorzien.

Na de lunch die we op een mooi stadsplein in Geleen hebben genoten zijn we teruggekeerd naar de witte bolide. De eigenaar had op ons verzoek inmiddels geregeld dat we de auto op een brug konden plaatsen. Vastgesteld werd dat de bodem en chassis er goed uitzagen, echter......... de remleidingen ook nog origineel waren en de wielen in vrije stand niet te tornen waren. De stuurinrichting te denken gaf. De aandrijfassen, hiervan moest er eentje worden vervangen (nieuwe lag in de kofferbak).

Daarna is Piet achter het stuur gaan zitten en hebben we in de omgeving van Geleen een testrit gereden. Volgens de eigenaar moet de auto hier wel van geschrokken zijn, want deze had de laatste jaren nog nooit zo ver en lang gereden. Waren we 's morgens nog min of meer positief, na de testrit wisten we zeker dat deze auto niet gekocht moest worden: remmen deugden niet; de besturing had te veel vrije ruimte; in de drukgroep zat een mankement wat zich uitte dat in bepaalde situaties de versnelling niet inschakelde, ook niet nadat in stilstand de versnelling eerst even in z'n drie werd gezet; de motor slecht optrok en horterig en stoterig draaide.

Na deze testrit had ik, als geen echte sleutelaar, de conclusie al getrokken dat deze auto niet geschikt voor mij was. Toen we vervolgens als laatste check ook de compressiedruk nog gingen nameten, maakte dit de conclusie helemaal definitief. De cilinders gaven achtereenvolgens de volgende druk: 8, 6, 5 en 4. Daarin lag naar mijn mening dus ook de slechte trekkracht van de auto en zijn onregelmatige rijsnelheid.

En mocht je nu denken dat ik teleurgesteld was, nee, eerder opgelucht dat de afdeling zuid mij in contact met Piet had gebracht. Zelf had ik deze onvolkomenheden nooit allemaal ontdekt. Hulde hiervoor aan de TAN afdeling zuid die mij met dit lid in contact heeft gebracht.

Daarnaast, vanaf Marktplaats ben ik in principe niet meer van plan te kopen. In de eerst volgende Traction laat ik een gevraagd/advertentie plaatsen. Daarin heb ik meer vertrouwen.

In de laatste Traction stond nog wel een BL, waarnaar ik geïnformeerd heb. Een goede auto denk ik maar helaas met een koffer i.p.v. wieltje (1953).  

Met vriendelijke groet, Gerrit Santema