DYNAMO en SPANNINGSREGELAAR

Beschrijving: Beschrijving: X:\Websites\TAN - Amsterdam\Artikelen\Dynamo_Regelaar\2013-06-26 Artikel Spanningsregelaar KBtW_bestanden\image001.jpgIn februari 2001 (No. 35-2) heeft in het Clubblad een zeer lezenswaardig artikel over de werking van de dynamo en de spanningsregelaar gestaan, van de hand van ons helaas overleden clublid Cees de Jongh. Het beschrijft aan de hand van een aantal schetstekeningen hoe de stroom/spanningsregelaar van de Traction werkt, en waarschuwt voor de mogelijke gevolgen van het monteren van een verkeerde regelaar of het ondeskundig knoeien ermee. Ook maakt Cees aan de hand van wat simpele rekensommetjes duidelijk dat we vandaag de dag vaak (noodgedwongen) teveel stroomverbruikers inschakelen, zodat sommige oudere Traction dynamo's het eigenlijk niet meer trekken.

Zoals sommige Afdelingsleden weten, beschik ik over een zelfgebouwde testbank voor dynamo's en regelaars. Dit apparaat is mij al menigmaal uitstekend van pas gekomen, ook om anderen met laadproblemen weer op weg te kunnen helpen.

Mede dankzij de digitale fotografie en Internet kunnen we vandaag de dag nog beter laten zien hoe een en ander werkt (of juist niet werkt!). Een metertje daadwerkelijk op een plaatje kunnen aflezen, spreekt meestal meer tot de verbeelding dan een hoop theorie.

Als je op de volgende link klikt vind je foto's van de stroom-spanningsregelaar, waarmee het artikel van Cees de Jongh op de voet kan worden gevolgd. Ik heb ook overwogen een nieuw artikel te schrijven en de plaatjes erbij te doen, maar vond het verhaal van Cees eigenlijk zo goed en duidelijk, dat ik het onzin vond om hetzelfde opnieuw op te schrijven. In plaats daarvan heb ik de moderne illustraties als het ware achteraf toegevoegd.

Ik hoop dat het geheel bijdraagt tot een nog beter begrip van de werking van de elektriciteitscentrale in onze auto.

Karel Beukema toe Water

Juni 2013