DSC 1077Maar het is altijd leuk om eens “aan de overkant” te gaan kijken. Sam, Nel, Nora en Frans hadden ook deze keer een leuke en interessante rit uitgezet die ons langs de kust van het IJsselmeer naar Workum voerde.

 Verzameld werd er 's morgens bij “het” benzinestation bij Den Oever. Sommigen hadden zich vertwijfeld afgevraagd waar dat dan precies was. Welnu: het kon niet missen! Geleidelijk groeide het aantal Tractions op de naastgelegen parkeerplaats. Het wachten was op de Grote Primeur: Piet met zijn Traction! Volgens de verhalen zou de auto ten langen leste rijden -je kon er volgens Piet makkelijk 100 mee rijden! En ja hoor, daar verscheen keurig op tijd de blauwgrijze Traction, gevolgd door de Six van Jaap als bezemwagen. Je weet tenslotte maar nooit… 

DSC 1087Vormde het gapende gat van de Zuiderzee rond 1500 voor Grutte Pier een schier onneembare barrière om met zijn bendeleger Holland te bezetten en het land terug te pakken, in de 21e eeuw blijkt de Afsluitdijk voor menige Tractionist nog steeds bijna een onneembaar opstakel te zijn. De auto moet het 32 km lang op de snelweg blijven doen en stoppen kan je bijna niet. Aan beide uiteinden van de dijk kom je vrijwel zeker in de file te staan omdat de bruggen open moeten voor de scheepvaart. Als je in de file na pakweg 30 km de "gloeiend hete" motor afzet (wel zo sociaal…), krijg je hem een kwartier later dan nog wel gestart, of wordt het wachten tot de vapour lock weer verdwenen is? Als je de motor in de file voor de zekerheid maar laat lopen, wordt hij dan niet te warm…? Hier en daar ging een motorkapje open voor wat extra frisse lucht en een Traction die op de invoegstrook van de A7 niet meer aan de praat te krijgen was, kon eigenlijk niet uitblijven. 

Het thema voor de technische middag op zaterdag 1 oktober is hiermee vrij duidelijk: hoe voorkom je startproblemen bij een warme motor? Ik reken op een flinke opkomst…. 

DSC 1092In Workum werd in café restaurant Folkers gezellig koffie met gebak genuttigd en kon een bezoek worden gebracht aan het Jopie Huisman museum. Het is opmerkelijk dat een voddenboer die als schilder volledig autodidact was, in zoveel verschillende stijlen heeft gewerkt. Het levensverhaal van deze figuur, dat in het museum wordt verteld, is interessant.

 Na Workum werd een leuke route terug richting het Noorden gereden, met een stop voor de picknick bij het museumdorpje Allingawier. In de schaduw van de bomen met een licht briesje was het goed uit te houden en menige klapstoel en picknickmand ging open. Piet had een Aalsmeerse of Kudelstaartse kas met druiven geplunderd, dus aan blauwe vitamientjes was ook geen gebrek.

 DSC 1121DSC 1127Een bezoekje aan het museumdorp(je) is zeker de moeite waard. Al wandelend ernaartoe zie je dat de sanitaire voorzieningen dateren van vóór de stikstofcrisis. De stoomsmederij en de naastgelegen schuur met een aantal prachtige Friese sjezen en arrensleden brengt je even terug in de tijd. 

Na nog een kopje koffie of thee was het tijd om weer richting Afsluitdijk te rijden, langs leuke weggetjes en Friese dorpjes zoals Exmorra en Pingjum. Omdat een groot deel van Nederland zich ofwel op het Circuit van Zandvoort ofwel achter het TV scherm bevond, was het onderweg relatief rustig en vielen de wachttijden bij de bruggen behoorlijk mee.

 Al met al een bijzonder geslaagde dag waarvoor de beide ritmeesteressen en ritmeesteres een groot compliment verdienen.